Minden egy 39990 Ft-os Malév repülőjeggyel kezdődött Bejrútba, aztán folytatódott egy 65 eurós két belépéses szír, majd egy 7000 ft-os jordán vízummal. Október elsején több mint fél órás késéssel indultunk, mert a drága Hamburgi átszálló utasaink késtek. Valamivel fél négy után érkeztünk Libanon fővárosába. Mindenki azt írta és mondta, hogy 25 dollárba kerül egy taxi be a városba, busz pedig a reptértől egy kilométerre van és az első fél hétkor indul. Amint kiértünk a terminálból szembesültünk a sivár valóssággal, mert tényleg minden így volt. Majd 20 perc alkudozás, sok sok taxis megkérdezése után, miután látták, hogy velünk nem mennek semmire az egyik taxis bevitt minket 15 dollárért. Probléma kettő. Buszt kellett keríteni Damaszkuszba. Negyed ötkor, hát hogy is mondjam nem nagyon volt busz. Ment megint az alku, a huzavona. Nagy nehezen kiderítettük, hogy 7kor indul az első busz, de annak a menetideje 4-5 óra hossza a 120 km-en. Már majdnem feladtuk, mikor odajött hozzánk egy srác és elmesélte, hogy neki sürgősen mennie kell Damaszkuszba és csatlakozzunk hozzá a taxiba, 15be kerülne, de nekünk elég 12 adni a többit kipótolja csak menjük. Rábólintottunk, de mivel még így is csak 4en voltunk nem nagyon akaródzott a taxisnak menni, mert hát kell az 5ik utas. Aztán addig addig vártunk hogy mindenki fizetett 3 dollárral többet csak induljunk. Bár útközben felszedtünk egy menyecskét, az út olcsóbb nem lett. Legmókásabb a határátlépés volt. Mi sokkal hamarabb átértünk, mint az arabok, mert nekünk, külföldieknek külön sort tartanak fent, és hát nem volt sok belőlünk. Pláne magyar útlevélből. A határőr 10 percig kereste a gépen, másokat kérdezett mire zöldágra tudott verekedni a papírunkkal :) Negyed nyolc környékén értünk a Damaszkuszi buszpályaudvarra, ahol egy hasznos kis papír segítségével hamar meg is találtunk a buszunkat, igaz aki nincs felkészülve annak annyi… De tényleg. Fél kilenckor már rajta is voltunk a buszon 500 fontért. A menetidő elvileg 5-7 óra között változik függően a határátlépés sikerétől. Mi 7 óra alatt abszolváltuk az utat. Mondanom se kell, hogy megint mi végeztünk mindenhatáron elsőként, a többiekre kb. 30-40 percet kellett várni. Külön piros pont a busztársaságnak, mert az út első felében vizet, második felében gyümölcslevelet és kis kekszet szolgáltak fel. Délután fél 5re értük Ammanba. A város rémálmomba se jöjjön elő. Az a sok bunkó paraszt ember… Leszálltunk a buszról rögtön taxisok hada lepett el minket, mint egyetlen turistákat. Nagy nehezen eggyel megállapodtunk, hogy 1 dínárért elvisz minket a buszpályaudvarra. Aztán a kocsiban, hogy már nincs busz, nem is lesz, de ő tud havert, hogy menjünk vele. Mondjuk jól van okos vagy, de akkor is buszpályaudvar. De hát nincs busz értsük meg, elvitt a Jett Officehoz nekik van napi egy jártuk reggel 7kor Petrába ami délután 4kor jön vissza és 6 az egy irányú Szándék szintjén megvolt az, hogy hatra megyünk Petrába, de az meg is maradt szándék szintjén. Valamikor 10-re értünk le, de akkor már meleg volt. 35-37 fok. Fincsi. A belépő 33 dinár egy napra és 38 két napra, de november 1től 50 és 55 lesz. LP (Lonely Planet útikönyv) 2009-es kiadásában még csak 21-25 dinár volt. Petra egy csoda. Kívülről. Belülről az már más tészta. Bolognai… Kívülről nagyon szép, fantasztikus, egyszerűen eláll az ember lélegzete, hogy hogy tudták kifaragni, akkor majdnem kétezer évvel ezelőtt, amikor még mai is nagy munka lenne. Amiket a TV-ben látunk, a szép díszeseket, azok sírok. Ilyen sír, olyan sír, királyi sír stb. Belülről az egész egy nagy csupasz semmi. A belső mérete kb. fele, ha nem negyede a külsőnek és semmi látni való nincs benne. Bár ezt hiába mondom, mert amíg nem nézi meg az ember addig, nem hiszi el. Én is hiába mentem legalább egy tucat ilyenbe be, akkor is bementem a 13ikba is hátha. De nem. Egész nap csak gyalogoltunk, hegyre fel, hegyre le, valami nagyon fárasztó volt a 35 fokban, már a lábam nem bírta a két óra után és hol a légcsövem, hol a tüdőm akart kiszakadni a helyéről. És ittuk, ittuk az egy dináros másfél literes vizet. Mi naívak gondoltuk, hogy kint veszünk vizet, fél dinárért másfél litert. :D Ez vicces is visszagondolva. Fejenként reggel 9től este 8ig, most tessék kapaszkodni, mert később írom le :) De addig lehet tippelni, hány litert lehet meginni úgy, előző este pisiltél és még este 8kor, még csak kósza gondolatod sincs arról, hogy wc-re menj. Petrának az adja a hangulatát, hogy össze vissza mászkálhatsz benne, amerre gondolod arra mész, egy-két hely van tiltva, de azok olyanok is. Este elmentünk egy oázis nevű helyre. Arra turista szerintem évek óta nem járt, mert ki van írva, hogy mindenki saját felelőségre, mert nagyon veszélyes. A látvány csodaszép. Völgy, benne virágok, bokrok, fák a végén már pálmafák is. Két oldalt kicsivel több, mint ezer méteres hegyvonulatok körbe és a vége zárt. Tiszta elveszett világ filing. Mivel a hegy közepén mentünk gondoltuk leereszkedünk és szemügyre vesszük közelebbről. Ez volt fél négykor. Rosszul tettük. Mivel mindketten totál kivoltunk és az utat se nevezném útnak csak valami izének, így a visszafelé mászás, mert másztunk ám keményen, annyira sok energiánkba került, hogy… Petra hatkor zár, mi kb. fél hétre értünk ki. Fürdés és alvás. A város, vagyis Wadi Musa, ami Petra kiszolgálására húztak fel, elég kicsi. A másfél literes víz a városban fél dinár, bent 1 dinár, kicsi pedig fél, cola termékek szintén fél dinár. Fent a monostornál illetve az olyan helyeken, ahová sokat kell mászni ott a kicsi víz 1 dinár. Kaját nem sokat vettünk, mivel még idáig kitartott a hozott ennivaló, csak kenyeret vettem, 5 darab volt 0,75 JD. Az emberek a faluban általánosan kedvesek és segítőkészek, amíg a kíváncsiság és a jóindulat hajta őket. A kicsik különösen aranyosan simán ráköszönnek az emberre és megkérdezik honnan jöttünk. Nagyon jól beszélnek angolul. Onnantól kezdve, hogy taxi, vagy valamilyen szolgáltatást szeretnél nincs kegyelem. Pofátlanok és el akarják hihetni, hogy csak ő, csak így, csak úgy, busz nincs, ez nincs, áááhh az nem is volt stb. Másnap már nem csak szándék szintjén volt, hogy felkelljünk, hanem meg is tettük. Reggel negyed hétre már ott voltunk a bejáratnál, igaz sajnos nem elsőként. Kora reggel, azért jó menni, mert nincs tömeg, lehet nyugodtan fényképezni és nincs akkora napsütés, hogy a fényképet elrontsa. A „legfontosabb” ok pedig, hogy be lehet lógni, abba az épületbe, ami minden Petráról készült képen rajta van. Mivel ugyanis le van zárva a nagyközönség előtt, azért mert elvileg a helyiek ÉS a turisták wc-nek használták. Igazából az mondat első felét elhiszem, a másodikat már kevésbé, valamint mondta a pasi, azt is, hogy nincs benne semmi ugyanolyan üres, mint a többi, csak nagyobb. Ezt meg persze tudod ki hiszi el, mióta indulás előtt kötelező volt az Indiana Jones film :) Na visszatérve, mivel fél 7re másodikokként ott voltunk és a helyiek közül senki nem képviseltette magát csak két árus, aki a tér közepén lepedőkbe csavarva aludtak, így simán besurrantunk. És tényleg üres volt. Nesze neked Indi. A nap további részében meghódítottunk egy újabb csúcsot, ahol a napfelkeltében elfogyasztottuk a reggelinket. Lefele jövet, addig rimánkodott egy macska, hogy megsajnáltuk és adtunk neki egy egész doboz májkrémet, a nagyobbik fajtából. Két és fél perc alatt megette. Utána pedig a maradék vizemet itta meg. Jó cselekedet egy hétre letudva. Aztán úgy döntöttünk, hogy megkerülünk egy hegyet, mert miért ne. Nagyon jó volt. Az útnak több mint a fele vízmosáson keresztül vezetett és az egyik helyen nem kanyarodtunk le jobbra, hanem mentünk egyenesen. Véletlenül. Na innentől kezdve vicces volt a dolog és egyben csodaszép. Egyre vékonyabb, vékonyabb volt. Egyre lehetetlenebb helyzetek, hogy csak két méter függőleges vízeséseket, hol 6-7 métereseket kellett leküzdeni, mindenféle segítség nélkül. Nagyon élveztük, de azért néha rendesen be voltunk …., mert az utolsó például nagyon magas 7- 11kor értünk a szálláshelyre, pakolás és indulás a buszpályaudvar, ahol a sejtések beigazolódtak. Busz nincs a Holt Tengerhez, de még Karakba se, csak Aqaba (5 dinár), Ma’anba (1 JD) és Ammanba (5 JD). Volt még egy lehetőségünk, egy apa a lányával ment a tengerhez és a Nabo hegyhez, de ők taxival és reggel hétkor, ami nekünk korán volt. (Amúgy kettőnknek 45 JD lett volna.) Végül elindultunk Ammanba és a város előtt kirakattuk magunkat, Madaba felé. Elméletileg onnan könnyebb másnap eljutni a Holt tengerhez. Végén egy taxis vett fel, akinek fizettünk 3 dinár. Kb 5 percet álltunk az autópálya mellett mire felvettek. A taxis a 3. volt. Nagyon kedves volt állandóan beszélt, igaz angolul a friend (barát) szón kívül mást nem nagyon tudott, de azt nagyon :) Madabába kis kutakodás és 10 perces alkudozás után megszálltunk a Queen Ayola Hotelben (wi-fi jelszó:5555QQQQ) 14 dinárért ketten, kétágyas szobában. Város egyik nevezetessége a keresztény templom. Igazából úgy gondoltuk, hogy innen leugrunk a tengerbe mártózni egyet, de hát nem úgy van ám a tömegközlekedés, ahogy gondolja az ember. Busz nincs, nem volt, nem is lesz. Másnap kénytelenek voltuk igénybe venni az egyetlen megoldást vagyis a kisebbik rosszt, hogy minden recepciósnak van egy barátja, ismerőse, aki csak nekünk, csak most, csak a legjobb áron (értsd ÚGY) levisz a Holt tengerhez és grátisz alapon Nebo hegyhez 25 JDért. Azért ilyen drágán, mert olyan helyre visz, ahol nem kell belépőt fizetni a strandra (10 JD minimum) vagyis már két embernek spórolt 20 plusz 5 szal ezért. Viszont ugye a fürdés után kell zuhanyozni, mert 31%os a sótartalom, ami hát nyomot hagy rajtad, főleg a sebeidben. Na, de lényeg a lényeg csak nekünk, csak most elvitt a csávó egy olyan helyre, ahol a tengerbe beleömlik egy édesvizű patak, ahol tudsz fürdeni, persze ha van merszed. Én még élek :) Plusz gártiszba a Nabu hegy. Amiről tudni kell, hogy pont keresztül halad rajta a Holt tenger felé az út, szal semmi grátisz nincs benne, így is úgyis arra megy. A hegyen nincs semmi vagyis most építenek egy épületet. Belépő egy dinár. Mi nem mentünk be, mert minek, semmi nincs ott. Kivétel azt a 12 busznyi embert amit láttunk reggel fél tízkor. Azért ilyen korán, mert kikötöttük a recepciósnak egye fene, elvihet minket a haver, de reggel fél hétre legyen itt. AAHHH olyan nincs, hideg van, a víz is hideg, minden hideg. Annyira aranyos volt, ahogy próbált lebeszélni a korai indulásról. Azért hagyj mondjam el, 27-30 fok reggel a Holt tenger vize, mintha megnyitod a meleg csapvizet, olyan húgy meleg volt, de ettől függetlenül és elvoltam benne másfél óráig mint a befőtt. Elvileg van olyan ember, akinek nagyon marja a bőrét a magas koncentrácium, de nekem semmi bajom nem volt, azt a pár sebet, amit igazán helyre tett. :D És tényleg nagy a felhajtóereje a víznek és lehetetlen megfulladni benne, na jó biztos van olyan okos ember…és nagyon nagyon tiszta! 10-kor már vissza is értünk a szállodába, még egy utolsó fürdés és indulás a pályaudvarra. A busz 45-50 perc alatt ér fel Ammanba és fél JD az ára, déli buszpályaudvarra érkezik. Onnan át kell taxizni (alku kérdése nekünk 2,5 JD sikerült lealkudni, az út kb Korán kellés, indulunk Quneitrába. Ez a város egy deminilitarizált övezetben fekszik Szíria és Izrael határán a Golán fennsíkon, igazából szír területen ENSZ fennhatóság alatt. Belépni csak engedéllyel lehet, ami a Belügyben állítanak ki aznapra vagy másnapra. Reggel nyolcra mentünk oda, de közölték velünk, hogy NO, today nine o’clock… (Nem, holnap 9 óra) Hiába erősködtünk, hiába könyörögtünk, hiába vetettük be az arab tudásunkat, hajthatatlanok maradtak. Visszamentünk a szállásra és Bosra felé vettük az irányt. Kifele a taxi Drága barátunk, három évet töltött szeretett hazánkba, kisebb nagyobb megszakítással és annyira örült nekünk, hogy hall magyar szót, hogy az valami… Felhívott a boltjába, megvendégelt, beszélgettünk mindenről, például, hogy jönne Magyarországra, megnézni a Dunát, Budapestet, Debrecent, Miskolcot, de nem kap vízumot :( Hogy kifejezze örömét, mondta szuvenír nélkül nem mehetünk haza, valamit vinni kell barátnőnek, anyukának valakinek és hogy ő add nekünk olcsón, pénz nem számít. És tényleg olyan árakon adott nekünk dolgokat, hogy a segítője, kérdezet rá, hogy komolyan gondolja e, hogy nekünk ennyiért akarja odaadni. Aztán csak annyit értetünk belőle, hogy ne aggódjon, magyarok vagyunk és nekünk ennyi :) Nagyon jó fej volt a pasi. Ahogy bemész a bazárba rögtön az elején van jobb oldalt az üzlete. Miután már több, mint egy órát vendégeskedtünk tovább álltunk, mert azért valamit akartunk látni a városból, mire egy másik árusba botlottunk. Nála semmi extra nem volt csak 20 perces beszélgetés és alkudozás után vettünk magunknak egy egy selyem férfi sálat 4000 Ft-ért. Úgyhogy már ilyenem is van. Tuti lesz a szövetkabátomhoz :) Mire a mecsethez értünk már rég bezárt, de a bazári forgatag és a árak kárpótoltak minket. Jégkása közepes méretű Reggel 8kor indultunk a belügyhöz a papírokért, amit 15 perc alatt meg is csináltak nekünk. Az útikönyv 60 dollárra taksálta fejenként a kiruccanást Quneitrába, de mi okosak voltunk. Előzőnap még a buszállomáson megkérdeztük, hogy megy a minibusz arra felé és ment. Úgy hogy 10 fontért ki a pályaudvarra onnan 35 fontért el Queitrába, amiről kiderül, hogy az a modern része, úgyhogy taxist kellett fognunk, ami nem volt nehéz. 450 fontért (ment volna olcsóbban is csak hát Petinek ez is megfelelt, utána meg próbáld lealkudni az árakat…) elvitt a régi szarrárombolt városba 1 órás kocsikázásra. Szomorú volt látni, hogy néz ki a régi város, minden szarrá lőve, a korház, a templom, semminek egy álló fala. UN katonák (United Nation, ENSZ) itt ott, minden katonánál kötelezően gépkarabély. A város sztorija a következő. 40 évvel ezelőtt Izrael lerohanta a területet (Golán fennsík), majd mikor megkötötték a „béke szerződés”, bár elméletileg még mindig hadba áll a két ország, szal béke kötés után, kifele menet a városból szó szerint szarrá lőtték az egészet. Az egész fennsíkot a zsidók elfoglalták, ami igazából ténylegesen az övék, a régi résznek kb az egy tizede, ha megmaradt Szíriának az is ENSZ fennhatóság alatt. Komolyan mondom eszméletlen, amit megengedhet magának ez a tetű banda. Egyszer a buszon, beszélgetésbe elegyedtünk egy katonával, akinek elmeséltük hova megyünk, mondta nekik nem lehet menni, de majd fognak! Úgy legyen! Délután 3ra értünk vissza a buszpályaudvarra Damaszkuszba, amikor kiderült, hogy innen mi nem jutunk el Palmyrába, hanem egy másikra kell menni, kérdezősködés után az egyik segítőkész arab fickó felrakott minket egy csirke buszra (olyanok, amik Közép Amerikában közlekednek) és 25 fontért vittek minket a másik pályaudvarra. A vicces az volt az egészben, hogy szinte senki nem tudta, hogy mi az a Palmyra, pedig térképen is mutogattuk. Csak akkor esett le nekik, amikor a arab írással mutattuk meg, mint kiderült nem is ez az arab neve hanem Tedmor, viszont 220 km-re mindenhol Palmyraként van kiírva. A busz elméletileg Pár szóban a pénteki napról vagyis 8ikáról: pancsi az Eufráteszben, gyapot szedés, átéltünk egy homokvihart, datolya evés fáról és az elmaradhatatlan 34 fok, míg otthon csak 4-6 van napközben. Reggel a nyolcas buszhoz mentünk ki taxival 50 fontért, a busz pedig Reggel 5.10kor keltünk, hogy a hatos busszal elinduljunk Homsba. Busz csak 6.30-kor indult… és Reggel ellátogattunk a közeli szigetre, ami három kilométerre van. A jegy vásárlása érdekes volt, mivel a hajó személyzete először 50-et mondod, majd a hajón 200 fontot per fő! Mire a szomszéd hajó kapitánya és az utasok többsége ráförmedt, hogy azért na, csak nem kéne. A végén 25 fontot fizettünk fejenként. Érdekes amúgy, hogy az arabok többsége kedves, segítőkész és nem akarnak minket „annyira” elhúzni, de miután megalkudtunk az árba akárkivel, azután már ők is kedvesek és maximálisan segítőkészek! A sziget önmagában semmilyen látványossággal nem bír, csendes, hangulatos, mocskos, a tengerpart pedig kifejezetten mocskos, de hát 250 forintot megér oda-vissza. Előző nap délután kellett volna átmenni, mert akkor akkora hullámok voltak, hogy a sokan voltak a parton, akik csak azt nézték, hogy ezeknek a kis ladikoknak mikor lesz annyi. Délben már indultunk a határhoz közel lévő szinte egyben maradt francia lovagvárhoz. A „buszjegy” Reggel kis pancsi a tengerben, majd meglátogattuk a romokat Byblosban. A belépő 6000/1500 líra. Tényleg érdemes diákot csináltatni, mert Európán kívül mindenhol komolyan veszik és megadják rá a kedvezményt. 1500 líra 1 dollár. Elméletileg Byblos a világ egyik legrégebben lakott települése, bár a romok hanyagolhatóak, a látogatásuk kötelező, ha már ott van az ember. Másfél óra császkálás után mázlinkra elkaptuk a helyi buszjáratot, ami 1500 líráért bevitt Beirutba a Cola Hubhoz. Igaz a 40 km-ert másfél óra alatt abszolválta, de hát na :) és a 6-os busz volt. Beirutnak igazából két nagy tömegközlekedés szempontjából fontos csomópontja van. Az első, ahonnan a nemzetközi buszok (náluk Pullman = rendes nagy busz) indulnak, a másik a Cola (Kolá), ahonnan az irány taxik, mini buszok, mikrobuszok indulnak. Innen indultunk tovább Balbeekbe, 6000 líráért az út kb. Még egy szösszenet a végére. Fapados repülőtársaságok 10-50 euróért visznek el A-ból B-be és csak a repjegyet fizeted. Malév hagyományos társaság fedélzeti kiszolgálással. Kaja: idefele egy hosszúkás zsemle vajjal, két szelet sonkával és egy karika uborkával (akkor még lehet választani ez és a sajtos között), visszafele alap ugyanaz csak két szelet sajt volt benne és egy kis saláta (választási lehetőség nincs), plusz az inni való. 39.900 Ft-os jegyemmel nem nagyon ugrálok, de aki 70-80.000 Ft-ot fizetett érte, azért az már. Elég szarrágás szerintem ez a hozzáállás. 70.000 Ft-os jegyért kapsz egy 100 forintos zsemlét. Na mind1. Összefoglalva az egészet, akinek van egy kis pénze, annak uccu Damaszkusz és Szíria, mert nagyon nagyon jó hely, sok látni valóval, olcsósággal, kedves emberekkel. Tudnám ajánlani a Malév damaszkuszi járatát, bár az kicsit drágán indul 49900 Ft-ról, viszont akinek van ideje van ideje, annak a következő a javaslatom: Wizzairrel Isztambulba, ami akár 12.000 Ft-ból kijön és onnan vonattal Aleppóba vagy Damaszkusba, ami 24/30 óra és 24/30 dollár egy irányba.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.